Bo Löwenströms väg

Häromdagen kom jag i samspråk med en bekant om gatunamn som finns på vår lilla ort, förutom en massa djurnamn och yrken fanns det ett stort antal namn efter olika personer som skall haft stor betydelse för orten.


Tyvärr är det så att många idag inte vet ett skatt om personen som har fått en gata uppkallad efter sig, och frågan man ställer sig då är vem var Hjalmar Thyr, Mäster Wångberg eller Arvid Röding. Det hjälper det inte att Googla på dessa gatunamn eftersom personerna avled före internts utbredning, så den enda informationen som finns tillgänglig är tryckta källor eller olika kommunprotokoll där valet av namn anges.


När jag under helgen tittade runt lite på orten hittade jag ett flertal person eller släktnamn på olika gator, själv bodde ju på Casselgatan utan att jag närmare tänkt på att det var ett släktnamn som låg bakom namngivningen. Flera av dessa gator uppkallade efter personer saknar brevlådor vilket betyder att de inte kan hittas i tlefonkatalogen.

Eget foto av gatuskylt 2012

En av dessa var Bo Löwenströms väg som ligger i bostadsområdet Saltängen. Personligen har jag inga minnen av Löwenström även om jag bevisligen har träffat honom irl som det numera heter.

Han var kyrkoherde i Ramundeboda församling och vad jag har förstått en stor hembygdsfantast trots att han var inflyttad till orten från Taxinge i Sörmland.

Mitt möte med Bo Löwenström skedde 1957 då han i egenskap av församlingspräst förrättade mitt dop, huruvida jag skrek när han blötte ner mitt huvud kommer jag inte ihåg.

Hur mycket som är släktskrönor, eller om det verkligen har hänt det vet jag inte. Men som liten vet jag att lillasyster berättade att Löwenström lånade vår bil för att åka till Askersund, men det bar sig inte bättre än att han mellan Östra Laxsjön och Östersjön körde av vägen, resultatet blev en bil parkerad delvis i Östra Laxsjön. Som bilförare kanske Löwenström inte tillhörde de främsta för vid ett annat tillfälle när han lånade familjens bil kunde han inte lägga i handbromsen utan tvingades binda fast bilen i ett träd, jag använder fortfarande lillasyster som källa eftersom det är hennes berättelse och minne bakom denna eventuella skröna.

Bo Löwenström i konstnären Gösta ottosons tolkning, Eget foto 2012

Förutom tjänsten som kyrkoherde har Löwenström nog satt det största avtrycket som hembyggsforskare, han har skrivit flera små korta berättelser om olika historiska händelser på orten, tyvärr blev det bara en bok som kom i tryck innan han avled 1962. Själv har jag med förtjusning läst hans bok Från klostermässa till tavernans fröjder ett flertal gånger. Dessutom var det Löwenström som såg till att Adolf Muhrs brukskatekes kom ut i en nytryckt upplaga.

Eget foto 2012 av Bö löwenströms bok

Han var enligt sin samtid en vältalare med ett brett register från marxism till Karlfeldt på sin lista över ämnen höll föredrag om. Dessutom gav han författaren Irja Browallius uppslag och stoff till romanen Eldvakt.

Att Löwenström fick ett så stort intresse för vår bygd måste man tacka Verner von Heidenstam, för det var nämligen han som sa till Löwenström

"Kom ihåg, kyrkoherden, att denna bygd är värd att grundligt lära känna"



Snabbfakta:
Bo Löwenström, född 1903 i Taxinge, Sörmland. Studerade filosofi i Uppsala för professor Axel Hägerström och var några år förste kurator på Södermanland-Nerikes nation. Han blev teolog och lät prästviga sig 1933. Han var med och bildade Laxå-Ramundeboda hembygdsförening 1955. Han avled 21 juni 1962 och gatan som bär hans namn tillkom under 1980-talet.
Eget foto 2012 av Bo Löwenströms väg




Läs även andra bloggares åsikter om Laxå, Taxinge, Bo Löwenström, Verner von Heidenstam, Irja Browallius, Ramundeboda

Trackback
RSS 2.0