Nollning på skolor

Man blir beklämd när man hör hur nollningen gick till på Lindeskolan i Lindesberg och att det hela slutade i Örebro tingsrätt efter att några flickor tvingats vara nakna med Marie kex mellan skinkorna.
Vad jag känner till så är detta med nollning inte något som varit brukligt inom de föreningar jag varit verksam i, fast jag kan tänka mig att det förekommer inom några fotbollsklubbar och andra tuffa verksamheter. Inom golfen är det vanligt att man bjuder laget runt på Champagne efter att man slagit en Hole-in-one och inom flyget är det vanligt att man bjuder på tårta efter sin första EK-flygning (ensamflygning). I min gräsklipparklubb förekom ingen nollnig och även tårtan saknades, men jag läser med förfäran Karin Lindgens inlägg på Facebook om att vissa gräsklipparklubbar har nollningsritualer som för mina tankar till att de utövar ren mobbning. Själv minns jag min egen nollning Post-Ölympiaden 1976 med stor gläde och en form av folkfest som på kvällen avslutades på ortens ena diskotek med ölhävning. Vår nollning bestod mer av en maskerad uppdelade i laggrupper om fyra personer. 
 
Ett killgäng klädde ut sig till fyra läckra tjejer, troligtvis fick de hjälp av några tjejer som fixade till deras sminkning med lösögonfransar och slingor i håret. Ett gäng bestod av dykare och deras klädesplagg bestod helt enkelt av de egna dykardräkrerna.
I vårt gäng försökte vi komma på en originell idé som inte kostade för mycket, många tankar stöttes och blöttes, det gällde att kunna kamma hem två priser, dels bästa kostym och igenkänningsfaktorn. Den bestod i att man skulle ta sig runt en timme i de centrala delarna av Kongsberg utan att bli igenkänd. Vårt val blev slutligen att bara använda kartonger som skulle föreställa hus med små titthål, så igenkänningsfaktorn klarade vi av med stor marginal men några av de andra lagen ville att vi skulle diskas eftersom vår maskering var för simpel. 
 
Det som får mig att skämmas är att jag bara kommer ihåg namnet på Lurås från Rjukan i mitt lag, och eftersom vi delade hybel Eric Sindsen från Eidsvoll som ingick i laget med dykare. Tyvärr är färgbilder fotograferade under 1970-talet ofta blekta och så även mina från detta tillfälle.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0