Carl Reinhold Henrik von Vicken

För ett par veckor sedan körde jag förbi Ramunderboda klosterruin, och när jag kom till rastplatsen på E20 kom jag på att konstnären Gösta Chaham ligger begravd på kyrkogården, så jag vände bilen och återvände till klosterområdet för att fotografera gravstenen. Förutom Chatham hittade jag flera gravstenar från andra bemärkta personer från orten som jag passade på att fotografera. 
Men det som väckte mitt största intresse var en gravvård märkt med 
Bruksdirektören CHR. von Vicken
född 1821 död 1867
Familjegraf
Detta var en person trots mitt stora intresse för lokalhistoria aldrig hört talas om. Personen är begravd i Bodarne men vad kunde vara hans anknytning till orten vara? Efter att jag letat i flera olika böcker kunde jag konstatera att han inte fanns omnämnd i vare sig lokalhistoriska böcker eller Svenskt biografiskt lexikon. Efter att jag kollade upp i adelskalendern kunde jag konstatera att han ingick i den adliga ätten von Wicken som har nummer 830 i Riddarhusets förteckning.

Carl Reinhold Henrik von Vicken föddes som son till militären Johan Henrik von Vicken och Sofia Catharina Sorbon i Stockholm 15 augusti 1821. Efter sin skolgång anställdes han som bruksförvaltare på Lannafors bruk i Vintrosa socken, Örebro och köpte egendomen Boda i Askersunds landsförsamling 1845. Han var från 1851 förvaltare för Skogby bruk och senare vid Kimo bruk i Finland. Han återflyttade till Sverige 1861 och bosatte sig på Haggården vid Mariestad där han avled 6 mars 1867. Hans anknytning till Bodarne socken var att han gifte sig med bergsfogden David Ulrik Roths dotter Ulrika Roth på Lassåna bruk 28 december 1845.

Paret fick sex barn varav tre föddes I Boda socken, den äldsta sonen ingick 1884 äktenskap med bruksförvaltaren Anders Wikströms dotter Helena Carolina Wikström syster till konstnären Anders Wikström.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0