Otrolig utveckling

Under min döstädning hittade jag Systembolagets prislista från 1990. 

Det finns två uppslag där de presenterar de olika öltyper som säljs. Det som förvånade mig mest var det snäva utbudet 58 ljusa och 17 mörka öltypet samt 6 stycken som ingår i ett specialsortiment och att det på 30 år inte har skett en större prishöjning. En Pripps blå kostade då 12:70 mot dagens 14:90. Som en liten jämförelse en Chivas Regal kostade då 345 kronor och i dag betingar den ett pris på 358 kronor. Jag vet att flygbensinen Avgas 100 kostade 4 kr litern 1990 och i dag kostar motsvarande bensin runt 25 kronor per liter.

Jag gjorde ett litet återbesök till Systembolaget på vår lilla ort i dagarna för att förse mig med en aktuell prislista men det visade sig att de slutade med tryckta prislistor 2019. Att försöka räkna antalet typer i butiken är ingen idé eftersom de bara har en bråkdel av de öltyper som tillhandahålls av Systembolaget. Den var ersatt av en prislista som ligger på internet, så jag började söka där.

Jag kunde konstatera att flera typer var borta ur sortimentet men ett oändligt antal nya kommit in. Främst då från olika lokala bryggerier och öl som bara lagerhålls centralt men går att köpa i vilken butik som helst efter beställning. Nyfiken som jag är började jag fundera på hur många öltyper de har till försäljning eftersom alla inte finns med i prislistan. För att stilla min nyfikenhet mailade jag Systembolaget med frågan hur många öltyper ingår i dagens sortimentet. Svaret förvånade mig.
Frågan var tydligen intressant eftersom svaret förutom i ett mail till mig även besvarades på Systembolagets hemsida.
 

Utbudet består 2021 av 4519 olika typer fast då är några räknade två gånger eftersom de saluförs i olika flaskstorlekar, men man antar att det I alla fall finns cirka 4000 olika öltyper, det betyder att 1990 års sortimentet bara var 2% av dagens utbud.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0