Midtfyns festival 1999

I samband med min döstädning hittade jag ett programblad och några fotografier från ett festivalbesök utanför Ringe på Midtfyn i Danmark 1999.

Huvudscenen vid Midtfyn

Programblad Midtfyns festivalen 1999

 

Festivalen på Midtfyn tillhörde tillsammans med Roskildefestivalen en av de större festivalerna i Danmark. Att jag for till denna festival var helt och hållet en slump. Jag råkade vid ett tillfälle i samspråk med en tjej och vårt samtal kom in på olika artister. Jag nämnde att jag gillade Kim Larsen och Bryan Adams, och då nämnde hon att båda dessa artister skulle uppträda på samma festival. Efter ytterligare lite diskussion kom vi överens om att gemensamt åka dit hon skulle fixa biljetter och ett tält, medan jag skulle stå för resan och maten. Som vanligt när jag brukar åka till Danmark valde jag att åka via Varberg för att kunna klämna in ett besök på kallbadhuset innan man körde på färjan till Frederikshavn. Vägsträckan från Frederikshavn ner till Vejle tillhör Danmarks bättre vägsträckor eftersom det är en av huvudvägarna ner till Tyskland och kontinenten. Före överfarten till Midfyn blev det en liten avstickare Billund för att titta på Billunds flymuseum, tyvärr kom vi dit ett par veckor för sent eftersom verksamheten var stängd och samlingen skulle skingras och flytta till till andra museum runt om i Danmark. 

Billunds flyhavn där Billunds flygmuseum tidigare var lokaliserat
 

Vi hade bestämt oss för att inte campa vid festivalområdet utan flytta runt tältet till olika platser på Midtfyn för att under förmiddagarna kunna turista runt och ligga på olika badstränder. Eftersom de första artisterna var helt okända för oss valde att hoppa över deras framträdande men vi valde ändå att åka förbi festivalområdet för se hur det såg ut och var man kunde parkera. Därefter for vi ner till Svendborg där vi slog upp vårt tält. Dagen ägnades åt besök på bland annat Den Gamle Smedie och Valdemars Slot samt ett besök på en restaurang innan vi återvände till tältet för en behövlig vila inför morgondagens aktiviteter. 

Den Gamle Smedie och Valdemars Slot 

Eftersom vårt intresse av artist framträdanden startade först vid åtta tiden på kvällen valde vi att använda fredagförmiddagen till bad vid Østerballe och turistande runt i Odense där vi tittade på bland annat Danmarks Jernbanemuseum innan vi for vidare till festivalen för att titta på Iggy PopGarbage och Kim Larsen & Kjukken

Iggy Pop, Garbage och Kim Larsen

 

När vi passerade entrén stod det några personer som prackade på oss små plastembalage dessa delades även ut var gång man gick för att köpa en öl. 

Jag antar att detta var ett sätt att minska Hiv problematiken som fortfarande var ett stort problem vid den tidpunkten. 

Eftersom Kim Larsen slutade spela först halv tre på natten och vi hade en kvarts bilresa till vårt tält kom man inte ner i sovsäcken före fyra och det betyder att vi sov bort halva förmiddagen så det blev inte tid för någon upptäcktsfärd då den intressanta musiken på lördagen startade redan klockan tre.
 
Av lördagens framträdanden uppskattade jag grupperna Den Gale Pose och Catatonia så mycket att jag köpte några av deras CD-skivor.
Den Gale Pose och Catatonia

Strax efter midnatt lämnade vi festivalområdet för att åka till Bogense där vi tidigare under dagen slagit upp vårt tält. Av söndagens uppträdande var det bara Bryan Adams som tilltalade oss och hans framträdande startade först vid åtta tiden på kvällen, så vi kunde utnyttja hela dagen med att åka runt till olika platser på Fyn. När vi kommer till Festivalen vid sjutiden fick vi höra att Marianne Faithfulls framträdande under dagen varit ett av de bästa under hela veckan och vi båda ångade att vi valt bort henne.

Bryan Adams

Men jag vill ändå hävda att Bryan Adams var hela festivalens höjdpunkt, publiken levde med i musiken och sjöng med i nästan varenda låt han framförde. Vid återkomsten till Varberg blev det ytterligare ett besök vid kallbadhuset innan resan fortsatte hem till vår lilla ort.   

Varbergs kallbadhus
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0