Vintersaga, Gracias a la vida, Sebastian

Av en händelse hittade jag kulturprogramet Klassikern när jag lyssnade på min pannbensbio. De tog upp i tre olika program några låtar som jag har satt stort värde på.
    
 
Vintersaga, vemodets nationalsång Jag lade märke till denna låt första gången när jag lyssnade på Jerry_Williams under ett av hans folkparksframträdanden. Jag visste då inte att Monica_Törnell några år tidigare fick en stor hit med just denna låt. Låten är komponerad och skriven 1984 av Ted Ström (som även skrev Hon kom över mon). Jerry Williams såg jag live första gången omkring 1972-1973 i Vredstorps folketspark, 

senare har jag sett honom live både i Adolfsberg och på Mariebergsskogen i Karlstad. Men det bästa av hans framträdanden är nog TV inspelningen från Börsen i Stockholm där han med stor energi framför Working Class Hero, han lever in i låten och man ser hur svetten rinner över hans ansikte, till hans andra bättre låtar i mitt tycke hör även Who's gonna follow you Home och Did I tell you. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att se Monica Törnell, och jag kände knappt till hennes existens innan jag hörde radioprogramet, om jag inte missminner sjöng hon in Björn Afzelius En kungens man, jag har inte hört hennes version tidigare men Afzelius nämner henne i omslaget till CD-skivan Den röda tråden.
 
 
Gracias a la vida (Jag vill tacka livet) Jag hörde sången första gången när Arja Saijonmaa framförde den i ett Tv-program i slutet av 1970-talet, och förknippade den genast och felaktigt med Vicror Jara, men flera år senare fick jag reda på att det var den mångsidiga chilenska artisten Violeta_Parra som skrev låten 1966 ett år före sitt självmord. Förutom att hon var verksam som musiker och textförfattare, reste hon runt på landsbygden för att teckna ner den äldre chilenska folkmusiken. Hon var även verksam som målare och textilkonstnär med en egen utställning på Louvren i Paris 1964 som kronan på verket. Möjligheten att se Violetta Parra live föesvann för min del 1967 i och med hennes självmord och det finns tyvärr få filmade inslag där hon förekommer. Schweizisk TV gjorde några inspelningar i början av 1960-talet men de består huvudsakligen av olika intervjuer. Även Arja Saijonmaa tillhör de artister jag inte sett live. Förutom Jag vill tacka livet vet jag bara ytterligare en låt hon har spelat in och det är Högt över havet som under en period spelades mycket flitigt i radion.
     
Sebastian är en av symfonirockens pionjärlåtar. Sebastian ingick i Cockney Rebels första album som utgavs 1973. Text och musik skrevs av Steve Harley som tillhör en av mina favoritartister. Bandet lyckades inte få någon större framgång i Sverige men blev enormt populära i Norge, Danmark, Belgien med flera listettor på topplistorna. Jag hörde Sebastian första gången i mitten av 1970 under en skolfest i Kongsberg. Under ett skollov när jag var hemma på vår lilla ort besökte jag skivafärren för att köpa skivan, men det visade sig att den inte importerades till Sverige, så mitt inköp fick ske när jag återvände till Norge. Efter Sebastian lärde jag mig även att gilla de flesta låtar Harley skrev men mina höjdpunker är Dino, The Best Years of Our Lives, Make Me Smile (Come Up and See Me) och Judy Teen Kulturjournalisten Karsten Thurfjell fördjupar sig i en av symfonirockens pionjärlåtar och rekommender en enastående inspelning av låten som genomfördes av norska radions symfoniorkesterThe Herre Avdelningen på Marienlyst i Oslo 2011, Harley framförde även låten under The Nigth of Proms 1991. Vid sidan av sina egna framföranden av egen musik sjöng han Andrew Lloyd Webbers The_Phantom_of_the_Opera i duett med Sarah Brightman och nådde med den sången en sjunde plats på Englands listan. Tyvärr fick han sedan inte spela rollen som Phantomen när musikalen sattes upp på scen. Själv for jag till Danmark bara för att se Steve Harley live när han uppträdde på Samsø Festivalen och i Roskilde 1998.
      
Tyvärr använde jag en lånad systemkamera och fick inte till vare sig skärpa och exponeringstid ordentligt, det är ju lättare att fotografera i dag då man inte behöver vänta en vecka för att se resultatet.
 
Radioinslagen är relativt korta, för att lyssna följ länkarna här nedan
Sebastian 9 minuter
Vintersaga i P1 49 minuter
Vintersaga 57 minuter
Gracias a la vida 9 minuter



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0