Okända och kända fotografier

När man döstädar hittar man mycket som åker till pappersåtervinningen, tidningar, informationsbroschyrer, brev och små minneslappar. Men det största problemet är alla fotografier på personer man inte vet namnet på, en del är släktingar och andra är gruppbilder vid olika sammankomster där någon släkting deltagit. Utan att jag räknat finns det säkert över 500 bilder som kommer att förbli anonyma eftersom det inte finns någon person med kunskap att fråga.
 
Okända avlägsna släktingar
 
Det känns ändå lite olustigt att kasta dessa bilder, medan man med lätthet kan kasta bilder på kända och okända personer som man inte har någon relation till, i flera fall där personen är känd men som jag saknar en relation till har jag hört med personernas efterlevande om de är intresserade av att få bilderna. I ett fall blev personen jätteglad eftersom familjens egna bilder förstördes vid en brand.
 
         
Fru Jensen, Ture Sarwe, Sten Gustavsson Fjugesta, Carl Spennare, Olav Nikolisen Sten Gustavsson är ett prov på bilder jag inte har någon relation till och går till återvinningen om jag inte kan placera dem hos någon.
 
En grupp av bilder är från olika sammankomster med föreningar, bröllop, födelsedagsfester eller skolfoton från 1920-talet och framåt, där känner man i bästa fall igen någon person. Här finns ju även möjligheten att andra personer sitter inne med samma fotografi och via Facebook har jag ibland lyckats få en del felande namn medan jag har kompletterat med de få namn jag kan.
 
Jag lade upp ett av min brors skolfoton i Facebookgruppen Du vet att du är från Laxå.... och bara efter någon timme svarade Irene Persson med namnen på samtliga elever.
 
Svårare är det med den här typen av bilder som kommer från ett urmakaremöte med Örebro läns urmakareförening 1916. Där finns ingen Facebookgrupp att rådfråga och föreningen har ändrat skepnad för att i dag omfatta hela Mälardalen inget av det äldre materialet i föreningen har blivit bevarat på grund av alla omorganisationer och sammanslagningar.
Urmakaremötet i Nora 2 juli 1916, här känner jag bara igen tre personer farfars halvbror Knut Eneberg, farfar Carl Elgstand och hans fru Matilda, trots stora efterforskningar har jag inte lyckats knyta några nya namn till fotografiet. 
Fotot från Logen Vestanvinden lade jag in Facebookgruppen Du vet att du är från Hova om... men tyvärr har resultaten uteblivit, jag vet att någon släkting är avbildad men kan inte hitta någon jag känner igen.
Eller som detta fotografi från Jannelunds Sportklubbs fotbollslag.Vad jag kan se finns inga släktingar på bilden men jag vet att min farbror Sven spelade i laget under 1930-talet, förhoppningsvis kommer en lösning via Degerfors i våra hjärtan..
Jannelunds sportklubb i Degerfors 1930-tal.
 

Viby bastuförening där jag är medlem finns på väggen en stor tavla med fotografier tagna under åren fram till 1997, men ingen notering om vilka personer som avbildas. Jag förde fram förslaget att några av de äldre borde sätta sig ner och notera namnen på personerna för bara om några år kommer det att vara försent.

 

 
Det tråkigaste är att hitta gruppbilder där jag fortfarande är den enda som lever. 
Här är jag tillsammans med min mamma och storebror på besök hos min morbror på Plantaberget utanför Falköping.
Elisabeth Björnell och Morbror Bengt
 
Min morbror var lite av en spjuver med en stor portion humor och barnkärlek, det är lite synd att jag aldrig lärde känna honom lika bra som mina äldre syskon. Han berättade vid något tillfälle om en politisk debatt i Skara där han medverkade. Debattmotståndaren kom från någon ort i södra Sverige och plockade upp min morbror i sin bil när han passerade Falköping. Väl framme i Skara släppte han av min morbror på en bakgata. Debatten avlöpte någon timme senare med hårda ord från de båda mot varandra och åhörarna trodde säkert att de var bittra fiender. Efter debatten återvänder min morbror till bakgatan där han plockas upp av sin debattmotståndare för vidare transport hem. Det var även hos min morbror jag badade i en vedeldad bastu för första gången i mitt liv, han hade en helt underbar bastu i ett uthus där jag tillsammans med mina två morbröder och ett par kusiner bastade i mitten på 1970-talet. När jag från fyra års-åldern reste ensam med tåg till mormor (som borde få en egen bloggsida framöver) i Halmstad sattes jag på tåget i Laxå av mamma och i Falköping mötte morbror upp och såg till att jag bytte till rätt tåg, och någon gång när han var upptagen var det någon tant från banken som mötte mig vid tåget. Huruvida det är en skröna eller om det verkligen har hänt vet jag inte men i slutet av 1940-talet körde min pappa morbror Bengts bil under en färd från Falköping till Halmstad för att fira jul. Morbror Bengt sitter sovande i passagerarsätet och vaknar till just när det kommer ett möte. Han uppfattade det som att de skulle krocka och griper tag i ratten varpå bilen går av vägen på Nissastigen. 
 
Lite extra vetande om min morbror:
Bengt Johan Börjesson, född 1 maj 1920 i Enslövs församling, Hallands län, död 16 augusti 1977 i Falköpings stadsförsamling, Skaraborgs län. Han var verksam på den tiden en riksdagsman till skillnad mot i dag var verksam både i lokal, landsting och rikspolitiken. Vid sidan av de politiska uppdragen tjänstgjorde de ofta även i sina ordinarie arbeten, i morbror Bengts fall som bankkamrer och chef för Jordbrukskassan i Falköping. Samma förhållande gällde ju även vår lokale politiker Lars Lindahl som arbetade hela helgerna på kommunkontoret på vår lilla ort för att under veckorna sitta i riksdagen.
 
Min morbror var ledamot av riksdagens andra kammare 1961–1970, invald i Skaraborgs läns valkrets samt ledamot av Sveriges riksdag 1970–1977. Vid sidan av det skrev han artiklar i tidninge Skaraborgs-Bygden och deltog i ett flertal föreningars styrelser bland annat som riksordförande i Hörselfrämjandet.
Under 1967 utsågs han till Riksdagens flitigaste motionär och en debatt mot Olof Palme rörande filmen Jag är nyfiken gul av Vilgot Sjöman finns bevarad i SR radios arkiv.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0