Bergslagsleden etapp 15

Vid något tillfälle kom jag och min syster som är en aktiv naturvandrare och uppskattar vandring längs olika fjälleder i samspråk om vandringsleder i övriga Sverige. Jag nämnde då att vi i trakten har både Munkastigen och Bergslagsleden som jag själv gått vissa etapper av
 
Under hösten 1997 avverkade jag tillsammans med min storasyster etappen Ramundeboda-Gråmon som är gemensam för de två lederna och av många anses som en krävande etapp.
 
Dubbelkällaren vid Ramundeboda och Kyrkoherde Mårten Eriksson ringer i klockan
 
Vi löste det hela logistiskt genom att jag körde till Ramundeboda kloster och när vi vandrat klart etappen blev vi upphämtade av Ragnar Spennare vid Gråmon som körde oss åter till vår bil vid Ramundeboda. Etappen har flera sevärda platser bland annat Altarstenen vid Kråksjön där munkarna under sin vandring mellan Olshammar och Ramundeboda stannade för att hålla andakt. 
Altarstenen
 
Strax söder om Bomberget går man längs Grytsjön och i mina ögon är det en märkvärdig sträcka eftersom där delar sig Sverige i form av en vattendelare där västliga vattenytor leds ner mot Västerhavet medan de östra avrinner i Östersjön. Omkring fyra kilometer väster om Kråksjön mellan Nolängen och Lövön finns en av Sveriges fyra vattendelningspunkter där vatten avleds mot tre olika håll. Jag har senare märkt att denna delning av vattenavrinnigen fortsätter norr om vår lilla ort med Trollåsarna samt mellan Svartå och Åtorp där man passerar höjderna vid Fågelåsen har man har samma fenomen. Strax före Kråksjön går man över vår lilla orts längsta efter en person namngivna väg. Muhrs väg som startar i Röfors och slutar Undenebotten.
Ragnar Spennare 
 
Under färden åter till Ramundeboda berättade Spennare om sina upplevelser och iakttagelser som gammal orienterare om det han varit med om i dessa trakter och hur han med kyrkan följt med till olika sammankomster vid Altarstenen där Birger Lerneus förättat ett samkväm och man därefter satt sig på marken för att dricka kaffe. Spennare var mycket aktiv i Närkes Skogskarlars klubb och deltog i arbetet med inventera och samla fakta om bebyggelsen i norra Kilsbergen som resulterade i boken Kilsbergstorp som utgavs 1992.  
 
 
Jag saknar några etapper av leden. Det skulle var kul att hitta någon som har etappen 17 och 10 samt 11 kvar att vandra så att problemen med transporter blir lättare att lösa. Eftersom det krävs två bilar för att ta sig till startplatsen och därifrån då det saknas kollektiv trafik, antigen åker man och ställer en bil vid målpunkten och går tillsammans från startpunkten eller så startar man från båda hållen och byter bilnycklar när man möts. Jag är öppen för alla idéer, släng iväg ett mail ([email protected]) till mig om du har samma problem eller skriv ett inlägg i rutan här nedan.
 
På Facebook finns en grupp under namnet Bergslagsledens vänner där man kan få dagsfärsk information om leden och tips som inte nämns i de olika broschyrerna om leden. För den som vill läsa på om Bergslagsleden finns förutom broschyrer Lena HellströmHåkanssons bok Utsikt från Bergslagsleden som utgavs 1988.
 
 
Mina övriga inlägg om Bergslagsleden hittat du här:
*etapp 12-14
*etapp 16

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0