Varför Blogga?

Den största fördelen med ett bloggande är att man på detta sätt kan spara sina minnen. Några av mina blogginlägg är skrivna enbart för att jag skall kunna spara mina minnen på en plats där jag kan komma åt dem, oftast kan man plocka fram minnet från kroppens eget minne men många gånger har det skett en förbättring eller sammanblandning med något annat minne där. Tyvärr är inte det mänskliga minnet lika lätt att utöka som man på ett enkelt sätt kan göra med ett datorminne.

 

  

Dessutom är det svårt att visa de inre minnesbilderna när man pratar med någon om ett minne, med en blogg är det ju bara att ansluta till nätet och vips kan man visa de minnen man pratar om såvida man laddat upp illustrationer till sina minnen.

 

Jag har oxå märkt att man på ett sätt kan vara mer öppen om sig själv i en blogg, vissa saker som man inte nämner i det verkliga livet törs man lättare skriva och berätta om i en rad på bloggen. Som exempel att jag föredrar att sova näck.

I framtiden kommer kanske en förklaring till denna teckning i ett konstrelaterat ämne.

Samtidigt som jag huvudsakligen skriver för mig själv ger skrivandet en stor möjlighet att informera andra om saker man själv är intresserad av. I mitt fall har det blivit flera blogginlägg om bastubad, lokalhistoria, flygklubbenkonstmusik och litteratur. I vissa fall har hela bloggsidan handlat om ett ämne i andra fall ingår något av ämnena som en liten parentes.
 
Enbart att gå in på en slumpmässigt vald bloggsida kan få mig att under en lång tid fundera på en händelse, ställa mig själv frågan vad hände mer? vad mer borde jag nämnt? Under våren när jag startade min döstädning hittade jag ytterligare ett stort antal minnen i form av fotografier från England, Thailand och Sverige som inte kommit med i bloggen och flera av dessa platser som bilderna visade var som bortblåsta från mitt minne men återkom tack vare fotografierna. Eventuellt kan det bli något blogginlägg baserat på dessa bilder. Bland några av de minnesillustrationer jag återkommit till märks de här nedan.
Några minnesillustrationer;
 
 

Att bloggandet ibland har effekt har jag märkt på att jag inte lika ofta blir erbjuden en sup efter att jag tackat nej en gång troligen har nog mitt inlägg om blomkrukor spelat en viss roll där. Efter att jag skrivit om att jag var trött på min Coronafrisyr var det en tjej som arbetade som frisör i Fort Worth i Texas som mailade och erbjöd sig att fixa till mitt hår.

Hebbe, Faustman och Chatham enligt Carl Örbo.
Vissa inlägg har även lett mig till ovanliga kontakter. Efter att jag skrivit några gånger om konstnären Gösta Chatham hörde Wendela Hebbe sällskapet Wendelas vänner av sig, de skulle genomföra en sommarutställning om Wendelas dotter Mollie Faustman som under en period var gift med Chatham. Det resulterade i att jag fick skriva en kort biografi över honom som skulle presenteras vid utställningen. Samtidigt fick jag den vägen information och en fotostatkopia om den första utställningen Chatham och Faustman genomförde tillsammans med två andra konstnärer eftersom utställningskatalogen fanns bevarad i sällskapets arkiv.
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0